onsdag 8. juli 2009

Køben - ny inspirasjon?






Jeg er så heldig at jeg er i København et par ganger i løpet av året. Husker godt de første gangene jeg var her - da så jeg alltid nye ting og var veldig entusiastisk og "ny" da jeg kom hjem! eks. oppbrett på buksene med nettingstrømper i mokkasinene under,-) men, tidene forandrer seg - jeg leser flere danske blader, og Norge og Danmark har mye av de samme tingene i butikkene. Jeg føler jeg har sett det samme her i flere år! Likevell - jeg finner da alltids noe : kvalitet; gyldne metaller som messing og kobber brukt o kombinasjon med heltre (furu , ek ol.) ting er mer robuste, samtidig som formene er fine (ikke slurvete og shabby) de er flinke til å bruke god kvalitet og design på offentlige steder her. jeg kikket inn på kontoret på garnisjonskirkegården (vi har noen avdøde slektninger der...) på skrivebordet stod selvfølgelig en PH-lampe. Vola og Toni armaturer er en selvfølge på alle cafe toaletter - gjerne i messing! Det er fantastiske haveanlegg i parkene her! vi var i Fredriksberg Have her om dagen. der har haveselskapet en egen hage - utrolig inspirerende. de lager rom i rommet, de planter utenfor hverandre, harde former og myke former. robuste planter og tynne, spinkle planter. Dessuten har de mange typer trær her... ( i Fredriksberg have har de også en helt fantastisk restaurant - der skal vi lunsje i morgen! "på med linbuksene gutter!") Vi oppdaget også en jazzgruppe utenfor Rundetårn en ettermiddag. de hadde fantastisk sound, og voklaisten sang inn i en megafon.
Konklusjonen er at Kongens by fremdeles er full av inspirasjon, men jeg er driit lei av den stilen som flere av de danske interiørbladene sliter med! Finn på noe nytt - i mellomtiden lar jeg meg inspirere andre steder;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar